با سلام و عرض پوزش بابت تاخیر در بروز رسانی وبلاگ.
رساله ای از علامه مرحوم محمدباقر مجلسی –ره- در کتاب خطی قاصم الجبارین مرحوم کاشف در ارتباط با سه سوالی است که شخصی از ایشان می پرسد و نظر به اینکه این رساله از علامه مجلسی را در جایی ندیدم و بنظر می رسد که چاپ نشده باشد و هنوز مخطوط باقی مانده باشد، فلذا آنرا در سه قسمت با توجه به اینکه سه مسئله است می آوریم.
متن رساله: (قسمت اوّل)
بسم الله الرّحمن الرّحیم و بعد چنین گوید احقر عباد الله المغنی محمّدباقر بن محمّدتقی-حشرهمالله مع موالیها الطّاهرین- که این دو کلمه ایست در جواب سئوال مرد عزیزی که از این فقیر نموده بود حق تعالی آن برادر ایمانی و خلیل روحانی و طالب دقایق معانی را از وساوس شیطانی و تسویلات نفسانی در امان خود بدارد. چون در نامة گرامی منطوی و مندرج ساخته بودند که در این زمان غیبت شیعیان را در مسائل دین و مسالک یقین اشتباه بسیار عارض می شود و اظهار فرموده که بر این ادّعا در این مراتب به اعتبار کثرت تتبّع اخبار ائمّة اطهار-سلام الله علیهم- وثوقی دارند بر آن برادر ایمانی مخفی نماند که هر که در راه دین خود را از اغراض نفسانی خالی گرداند و طالب حق شود البته حق تعالی شما را به اخبار اهل بیت رسالت و آثار ایشان آشنا گردانیده و خود می توانید از کلام هدایت نظام ایشان آنچه حق است در این مسائل استخراج نمائید و چون مبالغه فرموده بودید که در سه مسئله که از امّهات مسائل اسلامیّه است طریقة حق امامیّه را این شکسته تحریر نماید لهذا به جهت اطاعت امر و رعایت حقوق اخوّت ایمانی به ذکر آنها محملاً مصدّع می گردد و تفاصیل آنها را حواله به کتب مبسوطه می نماید.
امّا مسئلة اوّل یعنی طریقة حکماء و حقیقت و بطلان آن؛ باید دانست که حق تعالی اگر مردم را در عقول خود مستقل می دانست انبیاء و رسل علیهم السّلام را برای ایشان نمی فرستاد و همه را حواله به عقول ایشان می نمود و چون چنین نکرده و ما را با اطاعت انبیاء و اوصیاء مأمور گردانیده، فرموده است که «ما اتیکم الرّسول فخذوه و ما نهیکم عنه فانتهوا»[1]؛ پس در زمان حضرت رسول(ص) رجوع نمایند به آن حضرت و چون آن حضرت را ارتحال به عالم بقاء پیش آمد، فرمود: «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی»[2] و ما را حواله به کتاب خدا و اهل بیت خود نموده و فرمود که کتاب با اهل بیت است و معنی کتاب را ایشان می دانند، پس ما را رجوع به ایشان می باید کرد در جمیع امور دین از اصول و فروع و چون معصوم غایب شد، فرمود که رجوع کنید در امور مشکله که بر شما مشتبه شود به آثار ما و راویان احادیث ما، پس در امور به عقل خود مستقل بودن و قرآن و احادیث متواتره را به شبهات ضعیفة حکماء تأویل کردن و دست از کتاب و سنّت بر داشتن عین خطا است.
...»[3]
ادامه در پست بعدی آورده می شود-ان شا اله.
[1]-حشر:7؛ ترجمه: «و شما آنچه رسول حق دستور دهد(و منع یا عطا کند) بگیرید و هر چه نهی کند واگذارید»؛ (القرآن الکریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ای)
[2]- وسائل الشیعه، حر العاملی، ج 18،ص19؛ بحارالانوار، ج5، ص21؛
[3]-قاصم الجبارین، سید صدرالدین کاشف دزفولی، رساله مخطوط از ایشان است که در آینده ای نزدیک به چاپ خواهد رسید. ان شا اله.
انشا الله هو نصرت دهد
دستت درد نکند حسین جان از این که در این وانفسا تو هنور به دنبال پیدا کردن و نشان دادن راه حقیقتی و بزرگان و درگذشتگان راه روشنی و حقیقت را می نمایانی و معرفی میکنی به سهم خودم از تو سپاسگذارم
با سلام
علامه مجلسی رساله ای هم به نام ساله اجوبه دارد در پاسخ به ملا خلیل قزوینی که نسخه خطی این کتاب در کتابخانه آیت اله مرعشی نجفی در قم و کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است که در بیان طریقه حکما وطریقه مجتهدین و طریقه صوفیه است.متن شما دقیقا مطالب همان رساله است که مرحوم کاشف هم در قاصم الجبارین آورده است.اتفاقا به تازگی این متن در کتابی به انضمام رساله تشویق السالکین محمد تقی مجلسی -لوایح جامی و لوامع عراقی توسط انتشارات نور فاطمه در سال ۷۵ چاپ گردیده است. و گویا تجدید چاپ هم نشده است.
از حضورتان بسیار خرسند گردیدم.
التماس دعا
خوشحال شدم اومدی.
بازم لینکت دادم (-:
یاس سپید اسبق
با سلام
لطفا سری به وبلاگ ما هم بزنید. از نظرات شما استفاده خواهم کرد.
با سلام
از شما تشکر می کنم که به وبلاگ من سر زدید.
شما کتاب تاریخ انشعابات سلسله های نعمت اللهیه را دارید؟
اگر دارید آیا می توانید نسخه ای از آن را به من بدهید؟
با تشکر
سوگ نوشت ....
من بلاخره نفهمیدم دلیل منطقی عده ای که با متصوفه مشکل دارن چیه؟
من جز زیبایی چیزی نمی بینم.
زیباست مثل همیشه....
موفق باشی
سلام به دوست قدیمی
میشناسی ما رو؟
موفق باشید